رویکردهای نوین در فیزیوتراپی
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی نیاز سلامت
                                                        
درباره وبلاگ

در این وبلاگ سعی داریم شما را با جدیدترین تکنیک ها و دیدگاه های فیزیوتراپی به منظور ارتقاء سلامت همگانی و پیش گیری از آسیب های اسکلتی - عضلانی و روشهای درمانی آشنا نماییم.
___________________________
انتشار مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع یا کسب اجازه از نویسنده مجاز میباشد.
___________________________

آدرس وبلاگ: www.mnphysio.ir
___________________________
آدرس کلینیک : ساری - خیابان فرهنگ مجتمع شهریار 3 طبقه هفتم واحد 709
تلفن: 01133300075 - 01133314402
___________________________
تنظیم وبلاگ از: مهندس داریوش پورمند
___________________________

مدیر وبلاگ : فیزیوتراپیست مریم نعیمی
نظرسنجی
تا چه حد از عملکرد وبلاگ رویکردهای نوین در فیزیوتراپی رضایت داشته اید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 در این مجموعه قصد داریم شما را با تمرینات درمانی Rotator Cuff and Shoulder (عضلات گرداننده بازو و شانه) آشنا کنیم. از آنجا که تعداد این تمرینات زیاد است در هر مرحله به معرفی چند تمرین خواهیم پرداخت.

بعد از مواجهه با یک آسیب یا جراحی پیروی از یک برنامه تمرینی مناسب می تواند در بازگرداندن شما به فعالیت روزمره و زندگی سالم موثر باشد. با یک برنامه تمرینی ساختاریافته شما حتی می توانید به فعالیتهای ورزشی بازگردید.

این یک برنامه تمرینی عمومی است که رنج گسترده ای از تمرینات را در بر دارد، برای اطمینان از مفید و ایمن بودن این حرکات، توصیه می شود با فیزیوتراپیست یا پزشک خود مشورت نمایید تا بهتر به اهداف درمانی خود دست یابید.

تقویت: تقویت عضلاتی که شانه شما را حمایت می کنند باعث کمک به پایداری مفاصل شانه می شود. قوی نگاه داشتن این عضلات می تواند باعث تخفیف درد و جلوگیری از آسیب های بعدی شود.

انعطاف پذیری: کشش عضلات تقویت شده برای بازگشت دامنه حرکتی و جلوکیری از آسیب بعدی حائز اهمیت است. کشش ملایم بعد از حرکات تقویتی می تواند در کاهش کوفتگی و نگهداشتن عضلات در حالت انعطاف پذیر مفید باشد.

عضلات هدف:

عضلات درگیر در این برنامه تمرینی عبارتند از:

  • Deltoids (front, back and over the shoulder)
  • Trapezius muscles (upper back)
  • Rhomboid muscles (upper back)
  • Teres muscles (supporting the shoulder joint)
  • Supraspinatus (supporting the shoulder joint)
  • Infraspinatus (supporting the shoulder joint)
  • Subscapularis (front of shoulder)
  • Biceps (front of upper arm)
  • Triceps (back of upper arm)

طول مدت برنامه : این برنامه باید برای 4 تا 6 هفته (یا زمان مورد نظر فیزیوتراپیست یا پزشک شما) ادامه پیدا کند. البته بعد از دوره درمانی این تمرینات میتوانند مادام العمر برای حفظ سلامت شانه های شما ادامه پیدا کند. انجام این تمرینات برای دو تا سه روز در هفته قدرت و دامنه حرکتی شانه های شما را تامین خواهد نمود.

آماده سازی: قبل از شروع تمرینات 5 تا 10 دقیقه خود را با یک فعالیت سبک مثل پیاده روی یا دوچرخه ثابت گرم نمایید.

کشش: بعد از گرم کردن قبل و بعد از حرکات تقویتی از حرکات کششی استفاده نمایید.   

در صورت بروز درد در هنگام انجام تمرینات با فیزیوتراپیست یا دکتر خود مشورت نمایید. و شکل صحیح انجام حرکات و موقع انجام آنها را نیز از فیزیوتراپیست یا پزشک خود بپرسید.

 

حرکت اول: Pendulum  (آونگ)

عضلات اصلی درگیر : Deltoids, supraspinatus, infraspinatus, subscapularis

تجهیزات مورد نیاز : -

دفعات تکرار: 2 ست هر ست 10 بار

ایام هفته : 5 تا 6 بار

دستورالعمل انجام:

·         به جلو خم شده و یک دست خود را برای حمایت روی میز یا کانتر قرار دهید. اجازه دهید دست دیگرتان آزادانه در کنار شما آویزان باشد.

·         به آرامی بازوی خود را به جلو وعقب به نوسان درآورید. حرکت را تکرار نمایید و بازوی خود را به چپ و راست هدایت کنید. سپس در یک حرکت دایره ای تکرار نمایید.

·         کل حرکت را برای دست دیگر تکرار نمایید.

نکته : پشت خود را قوس ندهید و زانو های خود را قفل نکنید.

 

حرکت دوم : Crossover Arm Stretch (کشش متقاطع بازو )

عضله اصلی درگیر: Posterior deltoid

شما باید کشش را در پشت شانه خود احساس نمایید.

تجهیزات مورد نیاز: -

دفعات تکرار : 4 بار هر طرف

ایام هفته: 5 تا 6

دستورالعمل انجام:

·         شانه خود را شل کرده و به آرامی یک شانه خود را از روی قفسه سینه تا حد امکان بکشید، قسمت بالای بازوی خود را نگاه دارید.

·         کشش را برای 30 ثانیه نگاه دارید. سپس برای 30 ثانیه آزاد نمایید.

·         با بازوی دیگر تکرار نمایید.

نکته: آرنج خود را نکشید و روی آن فشار نیاورید.

 

حرکت سوم: Passive Internal Rotation (چرخش داخلی منفعل)

عضله اصلی درگیر: Subscapularis

شما باید این کشش را در جلوی شانه خود احساس نمایید.

تجهیزات مورد نیاز: یک چوب سبک مانند یک خط کش

دفعات تکرار : 4 بار هر طرف

ایام هفته: 5 تا 6

دستورالعمل انجام:

·         یک چوب را در پشت خود با یک دست نگاه دارید و به آرامی با دست دیگر سر دیگر آنرا بگیرید.

·         چوب را به صورت افقی مطابق شکل بکشید طوریکه شانه شما بصورت غیر فعال کشیده شود تا جاییکه احساس کشش بدون درد داشته باشید.

·         30 ثانیه نگاه داشته و بعد برای 30 ثانیه رها کنید.

·         در سمت دیگر تکرار نمایید.

نکته : در حالیکه چوب را کشیده اید از تکیه بر آن یا تاب دادن آن خودداری نمایید.

                                         ادامه دارد ....

                                                               تمرین بعد


برگرفته از سایت رسمی آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا





نوع مطلب : مباحث عام در فیزیوتراپی، تمرینات درمانی، ┘- تمرین شانه و کتف، 
برچسب ها : تمرین درمانی، تمرینات درمانی، تمرینات ورزشی شانه، شانه و بازو، عضلات گرداننده شانه، rotator cuff، حرکت تمرینی شانه،
لینک های مرتبط :






 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic