رویکردهای نوین در فیزیوتراپی
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی نیاز سلامت
                                                        
درباره وبلاگ

در این وبلاگ سعی داریم شما را با جدیدترین تکنیک ها و دیدگاه های فیزیوتراپی به منظور ارتقاء سلامت همگانی و پیش گیری از آسیب های اسکلتی - عضلانی و روشهای درمانی آشنا نماییم.
___________________________
انتشار مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع یا کسب اجازه از نویسنده مجاز میباشد.
___________________________

آدرس وبلاگ: www.mnphysio.ir
___________________________
آدرس کلینیک : ساری - خیابان فرهنگ مجتمع شهریار 3 طبقه هفتم واحد 709
تلفن: 01133300075 - 01133314402
___________________________
تنظیم وبلاگ از: مهندس داریوش پورمند
___________________________

مدیر وبلاگ : فیزیوتراپیست مریم نعیمی
نظرسنجی
تا چه حد از عملکرد وبلاگ رویکردهای نوین در فیزیوتراپی رضایت داشته اید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

از زمانی که رسانه های اجتماعی مدرن با شیوه های متنوع تعامل قدم به عرصه رقابت گذاشتند، بدلیل تسهیل در برقراری ارتباط با هزینه پایین تر و زمان دسترسی کوتاهتر خیلی سریع جای پای خود را در جوامع مختلف باز نمودند. جالب اینکه این شیوه های ارتباطی در سطوح متنوعی از جامعه صرفنظر از میزان تحصیلات، بضاعت اقتصادی و یا فرهنگ، با سرعت یکسان رسوخ نمود. بانیان این رسانه های هم با دراختیار گرفتن سیل عظیم ابَرداده ها زمینه دسترسی به ذخائر بسیار با ارزشی در دنیای آینده را برای خود فراهم کردند.

 البته بنا به نظر متخصصان علم ارتباطات تفاوت عمده رسانه های اجتماعی کلاسیک با رسانه های مدرن در دیالوگ است که باعث شده افراد در نیومدیا راویِ خود باشند. (که البته گاهی این خصیصه بر رسالت اصلی رسانه اثر سوء میگذارد.)

نکته قابل ذکر دیگر اینکه رسانه اجتماعی یک سیستم محسوب می شود درحالیکه شبکه اجتماعی مکان است که در حقیقت نقش هسته اصلی دیالوگ را ایفاء میکند.


تفاوت کاربری رسانه های مختلف

به موازات به کارگیری رسانه های اجتماعی مدرن و شکل گیری شبکه های اجتماعی در حیطه کاربران شخصی، فعالان در حوزه های کسب و کار و سیاست و آموزش و بهداشت نیز به فکر استفاده از قدرت نفوذ جادویی این رسانه ها افتادند. اما آنچه که در این میان از نظر برخی از این دسته افراد پنهان مانده که به نوبه خود میتواند منجر به اتلاف وقت و انرژی آنها شود، اینست که نوع کاربرد هر یک از این شیوه های ارتباطی با دیگران متفاوت است. به عنوان نمونه آنچه در اینستاگرام میگذرد با توییتر دقیقاً یکسان نیست و هیچ یک با کانال تلگرام شباهت ندارند. قوانین حاکم بر هر یک از این رسانه ها و ملاحظات تکنیکی آنها باعث شده که در گروه های متفاوتی قرار گیرند. به عنوان نمونه اینکه کانال تلگرام یک راه ارتباطی تقریباً یک طرفه است آنرا بسیار نزدیک به «ایمیل مارکتینگ» نموده است. به نظر می رسد ویژگیهای برخی از این رسانه ها برای دریافت نتایج نظرسنجی یا ارزیابی گرایش غالب گروه های مشارکت کننده در مباحث مناسب تر باشد، در حالیکه برخی دیگر برای بازاریابی و جلب مشتری موفق تر عمل می کنند.

با توجه به موارد فوق مثلاً استفاده از کانال تلگرام به منظور انتشار اخبار یا پیام های تجاری با دوره عمر محدود خیلی مناسب تر است تا ارائه متون تخصصی و  راهکارهای ماندگار. زیرا با انتشار یک پیام در کانال شما باید انتظار دریافت آنرا در یک محدوده زمانی کوتاه از مخاطبین خود داشته باشید، در غیر اینصورت آن پیام در لیست طولانی پیام های متوالی پیچیده شده و دور از دسترس و توجه قرار خواهد گرفت.

آنچه اخیراً مشاهده می شود اینست که فعالان زیادی در فضای مجازی ساعت ها وقت و انرژی خود را صرف درج مطالب ارزشمند و ماندگار در کانال هایی که با هدف اطلاع رسانی ایجاد شده، می نمایند. اما غافل از اینکه در حقیقت این مطالب ارزشمند را در رودخانه ای جاری می نمایند و شانس دسترسی به آن برای "مخاطب مناسب در زمان مناسب" بسیار کم خواهد بود.

 

انتخاب رسانه مناسب برای جذب مخاطبین در رسانه های بهداشتی – درمانی

 خوب سوال اینست که آیا نمی توان هیچ بهره ای از این رسانه های جدید در حوزه فعالیت های بهداشتی درمانی برد؟ برای پاسخ به سوال فوق سه پیشنهاد مستقل از هم قابل طرح است:

1-      استفاده از کانال تلگرام و رسانه های از این دست برای ارائه رهنمودها یا اخبار کوتاه با دوره عمر محدود بسیار مناسب است. از این طریق می توان کاربرانی که این کانال ها را دنبال می کنند را به عنوان مثال نسبت به عواقب استفاده از یک شیوه رفتاری یا روش مناسب بکارگیری یک وسیله مطلع نمود. البته باید در تنظیم این رهنمودها و اخبار بسیار دقت شود که در یک کلام موجز و مختصر بتوان کل پیغام را منتقل نمود.

2-      برای ارائه مطالب علمی و متون با ارزش کاربردی استفاده از یک سایت که دقیق هدف گذاری شده و طراحی مناسبی به منظور طبقه بندی اطلاعات و دسترسی آسان داشته باشد، توصیه می شود. هرگاه چنین سایتی با همکاری تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان طراحی و اداره شود ظرف مدت کوتاهی تبدیل به یک مرجع با ارزش در آن حوزه خواهد شد. الگوبرداری از برخی جنبه ها در شیوه طراحی ویکی پدیا در این قسمت می تواند بسیار راهگشا باشد.

3-      اما یکی از مهمترین بخش هایی که جای خالی آن در بکارگیری کانال های ارتباطی نظیر تلگرام به چشم می خورد برقراری دیالوگ راحت و مناسب با مخاطبین است. در حقیقت ما هنگامی می توانیم ادعا نماییم که از تکنولوژی های نیومدیا در یک حوزه بهره گرفته ایم که قادر به برقراری این دیالوگ باشیم.

یکی از مهمترین جاذبه های برقراری کانال ارتباطی برای مخاطبین هنگامی ظاهر می شود که آنها قادر باشند مشکلات خود را در آن حوزه درمانی طرح نموده و پاسخ بگیرند، ولواینکه این پاسخ فقط معرفی یک مرکز درمانی مناسب در محدوده محل زندگی آنها باشد. اما برای دستیابی به این مکانیزم ارتباطی شاید الگوهایی مشابه توئیتر مورد نیاز باشد که بتوان در گروهبندی های مستقل حوزه های درمانی را به تفکیک معرفی و تبادل اطلاعات نمود. هرچند تا دسترسی به یک الگوی مناسب در این بخش حتی ارائه یک سایت (وبلاگ گونه) با دامنه فعالیت گسترده و مشارکت بخش گسترده ای از فعالان آن حوزه درمانی هم می تواند راهگشا باشد.

اما باز باید تاکید شود که موارد 2 و 3 نیازمند مشارکت گسترده بوده و به عنوان یک پیشنهاد مشخص ساماندهی این رسانه ها از طریق انجمن صنفی فعال در آن حوزه درمانی همچون انجمن فیزیوتراپی می تواند گام موثری در سرعت بخشیدن به تحقق این مهم و استقبال گسترده تر عموم از این رسانه ها باشد.





نوع مطلب : مباحث عام در فیزیوتراپی، مقالات عمومی، 
برچسب ها : فیزیوتراپی و رسانه های اجتماعی، تکنولوژی و فیزیوتراپی، کانال تلگرام، شبکه های اجتماعی، فیزیوتراپی،
لینک های مرتبط :






 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic