تبلیغات
رویکردهای نوین در فیزیوتراپی - تمرینات درمانی Foot and Ankle (عضلات پا و مچ و پایین ساق) (1)
 
رویکردهای نوین در فیزیوتراپی
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی نیاز سلامت
                                                        
درباره وبلاگ

در این وبلاگ سعی داریم شما را با جدیدترین تکنیک ها و دیدگاه های فیزیوتراپی به منظور ارتقاء سلامت همگانی و پیش گیری از آسیب های اسکلتی - عضلانی و روشهای درمانی آشنا نماییم.
___________________________
انتشار مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع یا کسب اجازه از نویسنده مجاز میباشد.
___________________________

آدرس وبلاگ: www.mnphysio.ir
___________________________
آدرس کلینیک : ساری - خیابان فرهنگ مجتمع شهریار 3 طبقه هفتم واحد 709
تلفن: 01133300075 - 01133314402
___________________________
تنظیم وبلاگ از: مهندس داریوش پورمند
___________________________

مدیر وبلاگ : فیزیوتراپیست مریم نعیمی
نظرسنجی
تا چه حد از عملکرد وبلاگ رویکردهای نوین در فیزیوتراپی رضایت داشته اید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

بعد از مواجهه با یک آسیب یا جراحی پیروی از یک برنامه تمرینی مناسب می تواند در بازگرداندن شما به فعالیت روزمره و زندگی سالم موثر باشد. با یک برنامه تمرینی ساختاریافته شما حتی می توانید به فعالیتهای ورزشی بازگردید.

این یک برنامه تمرینی عمومی است که رنج گسترده ای از تمرینات را در بر دارد، برای اطمینان از مفید و ایمن بودن این حرکات برایتان، توصیه می شود با فیزیوتراپیست یا پزشک خود مشورت نمایید تا بهتر به اهداف درمانی خود دست یابید.

تقویت: تقویت عضلاتی که پا، مچ و ساق پای شما را حمایت می کنند، کمکی برای پایداری مفاصل مچ پای شما است. قوی نگاه داشتن این عضلات می تواند باعث تخفیف درد ساق و پا و جلوگیری از آسیب های بعدی شود.

انعطاف پذیری: کشش عضلات تقویت شده برای بازگشت دامنه حرکتی و جلوکیری از آسیب بعدی حائز اهمیت است. کشش ملایم بعد از حرکات تقویتی می تواند در کاهش کوفتگی و نگهداشتن عضلات در حالت انعطاف پذیر مفید باشد.

عضلات هدف:

عضلات درگیر در این برنامه تمرینی شامل گروه عضلات پایین ساق و تاندون ها و رباط هایی که حرکت در پا را کنترل می کنند به شرح زیر است:
  • Gastrocnemius-soleus complex (calf)
  • Anterior tibialis (shin)
  • Posterior tibialis (center of calf)
  • Peroneus longus (outside of lower calf)
  • Peroneus brevis (outside of lower calf)
  • Soleus (calf)
  • Dorsiflexors (ankle)
  • Plantar flexors (ankle)
  • Invertors (ankle)
  • Evertors (ankle)

طول مدت برنامه : این برنامه باید برای 4 تا 6 هفته (یا زمان مورد نظر فیزیوتراپیست یا پزشک شما) ادامه پیدا کند. البته بعد از دوره درمانی این تمرینات میتوانند مادام العمر برای حفظ سلامت پا و قسمت پایین ساق پای شما ادامه پیدا کند. انجام این تمرینات برای سه تا پنج روز در هفته قدرت و دامنه حرکتی پا و مچ شما را تامین خواهد نمود.

آماده سازی: قبل از شروع تمرینات 5 تا 10 دقیقه خود را با یک فعالیت سبک مثل پیاده روی یا دوچرخه ثابت گرم نمایید.

کشش: بعد از گرم کردن قبل و بعد از حرکات تقویتی از حرکات کششی استفاده نمایید.   

در صورت بروز درد در هنگام انجام تمرینات با فیزیوتراپیست یا دکتر خود مشورت نمایید. و شکل صحیح انجام حرکات و موقع انجام آنها را نیز از فیزیوتراپیست یا پزشک خود بپرسید.

 

1)      حرکت اول: Heel Cord Stretch (کشش پاشنه)

عضلات اصلی درگیر: gastrocnemius-soleus complex 

شما باید کشش را در عضلات ساق پا و پاشنه احساس کنید.

تعداد تکرار: 2 ست هر کدام 10 بار

روزهای هفته: 6 تا 7 بار

دستورالعمل انجام:

·         روبروی دیوار بایستید طوریکه ساق سالم با خم محدود جلو قرار گیرد. ساق معیوب صاف و پشت شما قرار گیرد طوریکه پاشنه به حالت تخت قرار گیرد و انگشتان کمی به سمت داخل اشاره داشته باشند.

·         دو پاشنه را تخت روی زمین قرار داده و باسن خود را به جلو به سمت دیوار فشار دهید.

·         این کشش را برای 30 ثانیه ادامه داده و 30 ثانیه استراحت کنید. سپس تکرار کنید.

نکته : پشت خود را انحنا ندهید.

 

2)      حرکت دوم:  Heel Cord Stretch with Bent Knee (کشش پاشنه با زانوی خمیده)

عضلات اصلی درگیر:  soleus

شما باید کشش را در عضلات ساق پا و پاشنه و اطراف مچ احساس کنید.

تعداد تکرار: 2 ست هر کدام 10 بار

روزهای هفته: 6 تا 7 بار

دستورالعمل انجام:

·         روبروی دیوار بایستید طوریکه ساق سالم با خم محدود جلو قرار گیرد. ساق معیوب با زانوی خمیده و پشت شما قرار گیرد و انگشتان کمی به سمت داخل اشاره داشته باشند.

·         دو پاشنه را تخت روی زمین قرار داده و باسن خود را به جلو به سمت دیوار فشار دهید.

·         این کشش را برای 30 ثانیه ادامه داده و 30 ثانیه استراحت کنید. سپس تکرار کنید.

نکته : باسن خود را در امتداد هر دو پاهایتان قرار دهید.

 

 

3)      حرکت سوم:  Golf Ball Roll (غلتاندن توپ گلف)

عضلات اصلی درگیر:  Plantar fascia ligamen

شما باید این تمرین را در کف پای خود احساس کنید.

تعداد تکرار: 1 بار

روزهای هفته: روزانه

تجهیزات مورد نیاز: توپ گلف

دستورالعمل انجام:

·         روی یک صندلی پایدار بنشینید و در پای خود را روی زمین قرار دهید.

·         یک توپ گلف  زیر قوس پای آسیب دیده خود قرار داده و برای 2 دقیقه بغلتانید.

 

نکته : با قامت کشیده بنشینید و پای خود را رو به صندلی نگاه دارید.

                                  ادامه دارد ....

                                                              تمرین بعد

برگرفته از سایت رسمی آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا





نوع مطلب : مباحث عام در فیزیوتراپی، تمرینات درمانی، ┘- تمرین مچ پا و عضلات پایین ساق، 
برچسب ها : فیزیوتراپی، تمرین درمانی، تمرین ورزشی، تقویت مج پا، حرکت تقویتی، تمرین مچ و ساق، آسیب مچ پا،
لینک های مرتبط :




دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 07:31 ب.ظ
Hello there, You've done a great job. I'll definitely digg it and personally suggest
to my friends. I'm confident they will be benefited from this web site.
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 07:48 ب.ظ
Hey! Someone in my Facebook group shared this website with us so I came to give it a look.
I'm definitely loving the information. I'm book-marking
and will be tweeting this to my followers! Excellent blog and excellent design.
چهارشنبه 30 فروردین 1396 09:36 ق.ظ
You actually make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be really something which I think
I would never understand. It seems too complicated and extremely
broad for me. I'm looking forward for your next post, I'll try to get the hang of it!
یکشنبه 27 فروردین 1396 10:54 ق.ظ
I got this website from my pal who told me about this web page and at the moment
this time I am browsing this website and reading very informative
articles or reviews at this time.
جمعه 25 فروردین 1396 08:05 ب.ظ
Terrific post however , I was wanting to know if you could write a litte more on this subject?
I'd be very thankful if you could elaborate
a little bit further. Thanks!
پنجشنبه 24 فروردین 1396 07:47 ب.ظ
There's certainly a great deal to find out about this issue.

I really like all of the points you've made.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر