رویکردهای نوین در فیزیوتراپی
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی نیاز سلامت
                                                        
درباره وبلاگ

در این وبلاگ سعی داریم شما را با جدیدترین تکنیک ها و دیدگاه های فیزیوتراپی به منظور ارتقاء سلامت همگانی و پیش گیری از آسیب های اسکلتی - عضلانی و روشهای درمانی آشنا نماییم.
___________________________
انتشار مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع یا کسب اجازه از نویسنده مجاز میباشد.
___________________________

آدرس وبلاگ: www.mnphysio.ir
___________________________
آدرس کلینیک : ساری - خیابان فرهنگ مجتمع شهریار 3 طبقه هفتم واحد 709
تلفن: 01133300075 - 01133314402
___________________________
تنظیم وبلاگ از: مهندس داریوش پورمند
___________________________

مدیر وبلاگ : فیزیوتراپیست مریم نعیمی
نظرسنجی
تا چه حد از عملکرد وبلاگ رویکردهای نوین در فیزیوتراپی رضایت داشته اید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 physical activity

در این قسمت توصیه های  WHO در خصوص فعالیت های فیزیکی رده سنی 65 سال به بالا را آورده ایم:

در بزرگسالان گروه سنی 65 سال به بالا فعالیت فیزیکی شامل اوقات فراغت (مثل: پیاده روی، رقص، باغبانی، راهپیمایی طولانی و شنا) ، رفت و آمد (مانند: پیاده روی یا دوچرخه سواری) ، شغل (اگر فرد هنوز به کار اشتغال دارد و درگیر کار فیزیکی است) ، انجام امور خانگی، بازی، ورزش ها یا تمرینات منظم و برنامه ریزی شده در غالب روزانه، خانوادگی و فعالیت های گروهی می باشد.

 این فعالیتها به منظور بهبود قلبی-تنفسی، آمادگی عضلانی، سلامت استخوان، کاهش خطر ابتلاء به بیماری های غیر ناقل و افسردگی و زوال شناختی توصیه می شوند:

1-      بزرگسالان در رده سنی 65 سال به بالا باید در طول هفته حداقل 150 دقیقه  فعالیت فیزیکی هوازی با شدت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت با شدت زیاد یا ترکیب معادلی از این دو را انجام دهند.

2-      فعالیت های هوازی باید حداقل به مدت 10 دقیقه انجام پذیرد.

3-       برای دستیابی به مزایای سلامت بیشتر، بزرگسالان باید فعالیت هوازی شدت متوسط هفتگی خود را تا 300 دقیقه در هفته افزایش دهند یا 150 دقیقه فعالیت شدید در هفته یا ترکیبی از این دو را انجام دهند.

4-      افراد مسن تر با تحرک کمتر باید برای دستیابی به تعادل و پیش گیری از افتادن باید فعالیتهای فیزیکی را 3 بار یا بیشتر در هفته انجام دهند.

5-      فعالیتهای تقویت عضلات به نحوی که گروه عضلات اصلی بدن درگیر باشند باید 2 بار یا بیشتر در هفته انجام شوند.

6-      هر گاه قادر به انجام این مقدار فعالیت فیزیکی نمی باشند باید در حدی که توانایی و شرایط آنها اجازه میدهد اقدام کنند.

 

این توصیه در بر گیرنده تمامی افراد این رده سنی حتی افراد درگیر بیماریهای مزمن می باشد، البته افراد دارای شرایط بهداشتی خاص نظیر بیماریهای قلبی عروقی و دیابت باید قبل از انجام فعالیت از توصیه های پزشکی برای رسیدن به سطح مطلوب فعالیت استفاده نمایند.

راه های متنوعی برای دستیابی به 150 دقیقه در هفته وجود دارد. مفهوم انباشت 150 دقیقه در هفته با انجام فعالیت در دوره های  کوتاه تر، حداقل 10 دقیقه ای در طول هفته حاصل می شود: مثلاً هر بار 30 دقیقه فعالیت با شدت متوسط 5 بار در هفته.

این توصیه ها برای تمامی بزرگسالان سالم صرفنظر از نژاد، قومیت و سطح درآمد قابل اجرا است، مگر اینکه توصیه پزشکی خاصی داشته باشند. البته برای افراد ناتوان هم با توجه به ظرفیتهای ورزشی و محدودیت ها و خطرات سلامتی، نیاز به انطباق وجود دارد.

بزرگسالان غیر فعال و بزرگسالان با محدودیت های ناشی از بیماری میتوانند از مزایای این طرح برخوردار شوند هر گاه بتوانند از گروه غیر فعال به گروه فعال نسبی تغییر وضعیت دهند. بزرگسالانی که در حال حاضر توصیه های فعالیت فیزیکی را دنبال نمی کنند باید افزایش مدت، دوره های تکرار و در نهایت شدت انجام فعالیت را هدف قرار دهند.

physical activity

مزایای فعالیت های فیزیکی برای بزرگسالان:

در مجموع شواهد قوی حاکی از این واقعیت هستند که مردان و زنانی که بیشتر به فعالیت های فیزیکی می پردازند در مقایسه با آنهایی که کمتر فعالند:

-          نرخ پایین تری از مرگ و میر به علل مختلف، بیماری های قلبی – عروقی، فشار خون بالا، سکته مغزی، دیابت نوع 2 ، سندروم متابولیک، سرطان سینه و روده بزرگ و افسردگی را دارا می باشند.

-          دارای پروفایل بهتری از مارکر های حیاتی برای پیشگیری از بیماریهای قندی، عروقی و استخوانی هستند.

-          ریسک کمتری برای افتادن و سقوط داشته و عملکرد شناختی بهتری را دارند. همچنین خطر ابتلا به محدودیت های عملکردی در این گروه کاهش می یابد.

              قسمت قبل

توصیه های تفصیلی از طرف سازمان بهداشت جهانی در کتاب الکترونیکی زیر به زبان انگلیسی ارائه شده است.

http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44399/1/9789241599979_eng.pdf





نوع مطلب : مباحث عام در فیزیوتراپی، تمرینات درمانی، 
برچسب ها : سازمان بهداشت جهانی، تمرین درمانی، فعالیت بدنی، فیزیوتراپی و سلامت همگانی، فیزیوتراپی و فعالیت فیزیکی، ورزش سالمندان، فعالیت فیزیکی و سالمندان،
لینک های مرتبط :






 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic