RA

آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که مشخصه آن یک التهاب در بافت مفصلی می باشد. در حالیکه این بیماری می تواند مفاصل مختلفی را در بدن درگیر کند، RA بیشتر از همه مفاصل دست و پا را تحت تاثیر قرار میدهد. RA همچنین با مشخصه الگوی متقارنش شناخته می شود – مفاصل مشابه در دو طرف بدن ملتهب می شوند.

درباره Rheumatoid Arthritis

درحالیکه علت آرتریت روماتوئید (RA) ناشناحته است، التهاب زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن نتواند بافت نرم را بدرستی شناسایی کرده و آنرا به عنوان یک عامل خارجی تشخیص دهد.

این فرآیند یک روند مداوم داشته و منجر به آسیب غضروف، استخوان، تاندون و رباط ها می شود، که این امر به نوبه خود می تواند به تفییر شکل دائمی مفاصل و ناتوانی قابل توجه منجر شود. در برخی حالات منجر به آسیب در سایر اندام ها نظیر چشم، ریه یا قلب نیز می شود.

RA

شروع RA  می تواند با افزایش تدریجی در علائم باشد یا یک حمله شدید و ناگهانی. برخی از مردم دوره های عود پریودیک را تجربه می کنند درحالیکه سایر موارد همواره شاهد درد و پیشرفت مداوم بیماری در طول زمان می باشند.

______________________________

انجمن آرتروز کانادا تعداد افراد مبتلا به RA در این کشور را در حدود 300000 نفر تخمین می زند. هر چند این بیماری می تواند افراد را در هر سنی درگیر کند، اما عموماً در محدوده سنی 25 تا 50 سال توسعه می یابد، و در بین زنان دو برابر مردان شایع است.

علائم:

انجمن آرتروز کانادا لیست علائم اولیه زیر را برای آرتریت روماتوئید معرفی کرده است:

·         درد، تورم، گرما و یا قرمزی در یک مفصل (عموماً مفاصل دست یا پا)؛

·         خشکی صبحگاهی که بیش از 30 دقیقه بطول بیانجامد؛

·         درد در 3 مفصل یا بیشتر؛

·         درد در یک مفصل در طول شب؛

·         درد در مفاصل مشابه در دو طرف بدن؛

·         احساس خستگی و کمبود انرژی؛

·         تب و کاهش وزن احتمالی؛

درمان:

هنگامیکه تشخیص RA قطعی شد، یک تیم مراقبت های چند رشته ای شامل پزشک خانواده، متخصص روماتولوژی، فیزیوتراپیست، مدد کار اجتماعی، متخصص تغذیه و درمانگر شغلی برای یافتن طرح درمان موثر برای فرد اقدام می کنند.

دارو ها، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) ، داروهای ضد روماتیسمی اصلاح شده (DMARDs) ، استروئیدها، دارو های جدید بیولوژیک، نقش مهمی در کنترل التهاب و پیشرفت روند بیماری که در RA رخ می دهند، دارند.

______________________________

فیزیوتراپیست ها می توانند کمک کنند:

فیزیوتراپیست ها نقش مهمی در کنترل تمام مراحل RA دارند، کمک به پیشگیری از اختلالات فیزیکی، بازیابی توانایی عملکردی از طریق فرآیندی شامل آموزش، تمرین ، تجهیزات حرکتی و مدالیته های درمانی مرتبط. یک تحقیق در کانادا نشان داد که بیمارانی که یک برنامه فیزیوتراپی در خانه را دنبال کرده اند از درمانهای انجام شده، بهبود بیشتری بدست آورده و این بهبود برای یک سال تداوم داشته است.

فیزیوتراپیست ها می توانند به بیمار در کاهش درد و ناتوانی ناشی از RA یاری رسانند. آنها می توانند یک ارزیابی دقیق را هدایت کرده و برنامه درمانی شامل موارد ذیل را تجویز نمایند:

·         مدالیته های درمانی خاص یا آب درمانی؛

·         یک برنامه تمرینی ورزشی هدفدار که تحرک مفاصل را حفظ نموده، یا بهبود دهد و درد مفاصل را کاهش دهد؛

·       توصیه به استفاده از تجهیزات کمکی نظیر تجهیزات کمک حرکتی و بانداژهای آماده نظیر زانوبند، مچ بند برای جلوگیری از فشار بیمورد و درد؛

تهیه و تنظیم از : فیزیوتراپیست مریم نعیمی

___________________________________________________________________________________

برگرفته از منابع انجمن فیزیوتراپی کانادا

لازم به توضیح است که محتویات این پست به عنوان یک سرویس عمومی تنظیم شده
 و جایگزینی برای توصیه های پزشکی، تشخیصی و درمانی محسوب نمی شود.

نوع مطلب : مباحث عام در فیزیوتراپی،
برچسب ها : فیزیوتراپی، آرتروز، آرتریت روماتوئید، آرتریت روماتوئید و درد صبحگاهی، درمان فیزیوتراپی و آرتروز، کنترل درد آرتریت روماتوئید،