تبلیغات
رویکردهای نوین در فیزیوتراپی - تجهیزات حمایتی برای راه رفتن
 
رویکردهای نوین در فیزیوتراپی
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی نیاز سلامت
                                                        
درباره وبلاگ

در این وبلاگ سعی داریم شما را با جدیدترین تکنیک ها و دیدگاه های فیزیوتراپی به منظور ارتقاء سلامت همگانی و پیش گیری از آسیب های اسکلتی - عضلانی و روشهای درمانی آشنا نماییم.
___________________________
انتشار مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع یا کسب اجازه از نویسنده مجاز میباشد.
___________________________

آدرس وبلاگ: www.mnphysio.ir
___________________________
آدرس کلینیک : ساری - خیابان فرهنگ مجتمع شهریار 3 طبقه هفتم واحد 709
تلفن: 01133300075 - 01133314402
___________________________
تنظیم وبلاگ از: مهندس داریوش پورمند
___________________________

مدیر وبلاگ : فیزیوتراپیست مریم نعیمی
نظرسنجی
تا چه حد از عملکرد وبلاگ رویکردهای نوین در فیزیوتراپی رضایت داشته اید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

walking aid

وضعیت سلامت، جثه و سن ملاحظات کلیدی در انتخاب ابزار حمایتی (حرکتی) پایدار، راحت و ایمن را تشکیل می دهند. اگر نیاز به مشورت در انتخاب یک ابزار حمایتی برای راه رفتن دارید با فیزیوتراپیست خود مشورت نمایید.

ابزار حمایتی حرکتی چیست؟

این محصولات حمایتی ابزاری هستند که شما می توانید برای حفظ تحرک و در عین حال استقلال خویش به کار بگیرید. یک ابزار حمایتی راه رفتن عموماً به دلایل زیر مورد استفاده قرار می گیرد:


·         کاستن از تلاش و انرژی مورد نیاز برای راه رفتن

·         کاستن از فشار وزن بر روی پای جراحت دیده، شکسته یا ضعیف

·         جبران عدم تعادل

·         کاهش خطر افتادن و سقوط

انتخاب ابزار حمایتی راه رفتن مناسب:

انواع زیادی از این گونه ابزار موجود می باشد که در سه دسته عمده تقسیم بندی می شوند:

-          عصا یا چوب زیر بغل: که بصورت زیر بغل و یا محافظ ساعد می باشد.

-          عصای راه رفتن: که  بصورت استاندارد، سه نقطه و چهار نقطه می باشد.

-          واکرها: که بصورت استاندارد، 2 چرخ و 4 چرخ ( با و بدون صندلی) می باشند.

walking aid

walking aidwalking aidwalking aid

تنظیم ابزار حمایتی مناسب:

هنگامیکه ابزار حمایتی مناسب انتخاب شد، آنگاه باید به انجام تنظیمات صحیح و فرم استقرار مناسب در آن بپردازید. این اقدامات برای دستیابی به وضعیت استقرار خوب (good posture) ، انرژی مصرفی مناسب و پیشگیری از جراحت و آسیب در طی راه رفتن ضروری است.

قبل از اقدام به حرکت کفش مناسبی که به خوبی پایتان را حمایت نماید، انتخاب کنید. ارتفاع ابزار حمایتی را تنظیم کرده، کفش راهپیمایی را بپوشید.

عصای راهپیمایی:

عصا را در دست مخالف سمت آسیب دیده یا ضعیف نگاه دارید تا تکیه گاه مناسبی برای دست ایجاد نموده و انتقال وزن به خوبی انجام شود، از این راه یک الگوی مناسب برای راه رفتن ایجاد می شود. برای بدست آوردن ارتفاع مناسب عصا راست ایستاده و نوک عصا را تقریباً 15 سانتیمتر دورتر از پایتان  مماس زمین قرار دهید. درحالیکه دستانتان آزاد در کنار بدن قرار گرفته اند ارتفاع عصا را طوری تنظیم نمایید که دسته آن با خم مچ دست هم سطح باشد.

عصای زیر بغل:

راست ایستاده و نوک هر دو عصا را روی زمین قرار دهید، تقریباً در فاصله 15 سانتیمتری از پا در هر طرف. در حالیکه دستانتان در دو طرف راحت قرار گرفته اند، ارتفاع عصا ها را طوری تنظیم نمایید که 5 سانتیمتر (یا سه انگشت) بین بالای عصا و زیر بغلتان فاصله باشد. وقتیکه ارتفاع مناسب عصا بدست آمد، دسته های عصاها را طوری تنظیم نمایید که ارتفاع آنها با محل خم مچ دستتان هم سطح باشد.

واکر:

در حالیکه واکر استوار بر روی زمین قرار گرفته است، راست ایستاده و هر دو  پاشنه پایتان را در راستای دو چرخ یا دو پایه عقب واکر قرار دهید. ارتفاع واکر را طوری تنظیم نمایید که دسته های آن در یک سطح با مچ دستان شما قرار گیرد.

walking aid

استفاده از ابزار حمایتی حرکتی:

پله:  برای بالا رفتن با سمت قوی و برای پایین آمدن با سمت ضعف شروع نمایید. برای طی کردن پله ها باید یک پله یک پله اقدام کرد. در بالا رفتن از پای قوی تر شروع کنید و سپس پای ضعیف و عصا را  در پی آن استفاده نمایید. (با پای قوی بالا بروید.)

در هنگام پایین آمدن از پای ضعیف شروع نمایید. با یک دست دستگیره یا ریل پله را نگاه دارید و با دست دیگر عصا را نگاه دارید. همواره عصا را با پای ضعیف حرکت دهید.

نشستن: اگر نشستن برای شما دشوار است دنبال یک صندلی دسته دار باشید. خود را روی صندلی به سمت عقب بکشید طوریکه احساس کنید پاهایتان صندلی را لمس می نمایند. آنگاه با یک دست دسته صندلی را گرفته و به آرامی بنشینید.

در هنگام برخواستن از صندلی، عصا را در دسترس قرار داده یا واکر را در مقابل خود قرار داده و ترمز آنرا قفل نمایید. خود را بر روی صندلی به سمت جلو سر دهیدتا روی لبه صندلی بنشینید، به جلو خم شوید و با کمک فشار بر دسته های صندلی برخیزید. هیچگاه از ابزار حمایتی برای برخاستن استفاده نکنید زیرا امکان در رفتن پایه آن و ایجاد آسیب وجود دارد.

 یک واکر چرخدار مجهز به صندلی به شما اجازه میدهد در طی راهپیمایی وقفه ایجاد نمایید. در هنگامیکه قصد نشستن دارید، واکر را در مقابل دیوار (یا یک سازه سخت) قرار داده ترمز های آنرا فعال نموده و چرخیده و به آرامی با کمک دستگیره آن بنشینید. برای برخاستن هر دو دسته واکر را فشرده و پس از برخاستن با آرامی چرخیده و ترمز را آزاد کرده و به راه رفتن ادامه دهید.

 

فیزیوتراپی می تواند کمک کند:

-         فیزیوتراپیست شما می تواند در انتخاب ابزار حمایتی مناسب به منظور ایجاد امنیت و راحتی کمک کند.

-         برای تصمیم گیری راجع به زمان استفاده از یک ابزار دیگر یا پایان دوره نیاز به استفاده از ابزار حمایتی کمک کند.

-         در تعیین مکان مناسب برای تهیه و کیفیت ابزار حمایتی مناسب به شما کمک نماید.

-         درباره چیدمان مناسب اسباب و اثاثیه و تدارک وسایل جانبی لازم در منزل برای حرکت ایمن برای شما توصیه هایی داشته باشد.

-        پیشنهاد انجام تغییراتی در ابزار حمایتی حرکتی مانند بکار گیری ابزار یخ شکن یا لاستیک در زیر عصا به منظور پیشگیری از سر خوردن عصا و نظایر آن


  تهیه و تنظیم از : فیزیوتراپیست مریم نعیمی

 ___________________________________________________________________________________

برگرفته از منابع انجمن فیزیوتراپی کانادا

لازم به توضیح است که محتویات این پست به عنوان یک سرویس عمومی تنظیم شده
 و جایگزینی برای توصیه های پزشکی، تشخیصی و درمانی محسوب نمی شود.

___________________________________________________________________________________




نوع مطلب : مباحث عام در فیزیوتراپی، 
برچسب ها : فیزیوتراپی، تجهیزات حمایتی راه رفتن، ناتوانی های حرکتی، عصا، عصای زیر بغل، واکر،
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 12:17 ب.ظ
Definitely believe that that you said. Your favourite reason appeared to be at the web the simplest thing to take note of.
I say to you, I definitely get irked while people think about worries that they just don't recognize about.

You controlled to hit the nail upon the highest
and outlined out the whole thing without having side-effects , people could take a signal.
Will likely be back to get more. Thank you
شنبه 9 اردیبهشت 1396 07:43 ب.ظ
Hello There. I found your weblog the use of msn. That is
a very well written article. I'll be sure to bookmark it and return to read extra of your useful info.
Thank you for the post. I'll certainly return.
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 07:49 ب.ظ
What's up, every time i used to check website posts here early in the morning, since i like to find out more and more.
یکشنبه 27 فروردین 1396 08:43 ب.ظ
Hmm it looks like your website ate my first comment (it was extremely long) so I guess
I'll just sum it up what I submitted and say, I'm thoroughly enjoying your blog.
I as well am an aspiring blog writer but I'm still new to
everything. Do you have any tips for novice blog writers?

I'd definitely appreciate it.
یکشنبه 27 فروردین 1396 01:07 ق.ظ
This page really has all the info I wanted about this subject and didn't
know who to ask.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 02:16 ب.ظ
Hmm it looks like your website ate my first comment (it was super long) so I guess I'll just
sum it up what I wrote and say, I'm thoroughly enjoying your blog.
I as well am an aspiring blog blogger but I'm still new to the whole thing.
Do you have any tips and hints for novice blog writers? I'd certainly appreciate it.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر