fibro

در تاریخ اول اکتبر 2015 فیبرومیالژیا در نهایت به عنوان یک تشخیص رسمی در لیست جدید ICD-10 که در سراسر امریکا جاری است، به رسمیت شناخته شد. این نقطه اوج درک جامعه پزشکی در دهه گذشته در پذیرش فیبرومیالژیا به عنوان یک بیماری واقعی است.

در 30 سال گذشته هر پزشک و هر بیمارستان در امریکا از کد های ICD-10 برای نمایش تشخیصی که بیمار با آن مواجه بود استفاده میکرد. دراین لیست کدی برای بیماری فیبرومیالژیا وجود نداشت. در عوض پزشکان باید از کد : درد عضله و التهاب عضله اسکلتی نامشخص (729.1) استفاده می کردند. که شامل هر گونه اختلال که باعث درد عضلانی یا التهاب می شد. درد عضلانی یقیناً جزئی از فیبرومیالژیا است، اما علائم بسیار مهم دیگر و مشخصه های انحصاری دیگری نیز وجود دارد که آنرا متمایز می نماید، همچون بد خوابی و خواب غیر ترمیمی، خستگی، و افکار تیره. در سیستم جدید نهایتاً فیبرومیالژیا کد خود را گرفت: فیبرومیالژیا (M79.9) .

این یک مهر تایید رسمی براین واقعیت است که  فیبرومیالژیا یک بیماری مشخص و مجزا است. این واقعیت کمک بزرگی به پیشرفت تحقیقات درمانی درباره فیبرومیالژیا می نماید، زیرا خیلی از تحقیقات در پیگیری موارد و شواهد وقوع یک بیماری متکی به کد های تشخیصی می باشند. پیش از این تحقیقات درباره بیماری فیبرومیالژیا خیلی از اوقات از داده های بیمارانی که بدلایل دیگر با دردهای عضلانی روبرو بودند به غلط استفاده می کردند.

و مهم تر از همه اینکه با وارد شدن کلمه فیبرومیالژیا به واژگان رسمی مراقبت های بهداشتی دیگر هیچ پزشکی نمی تواند ادعا نماید که " فیبرومیالژیا وجود خارجی ندارد."

fibro

فیبرومیالژیا چیست؟ (برگرفته از ویکی پدیا)

فیبرومیالژیا یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن است که با درد انتشاریافته، نقاط حساس، خستگی و اختلال در خواب مشخص می‌شود. درد مزمن و تندرنس عضلانی و نقاط اتصال عضلانی مشخصه آن است. این بیماری نوعی روماتیسم بافت همبند است. وجود مجموعه علایمی غیر از درد باعث شده که اصطلاح نشانگان فیبرومیالژیا نیز در مورد این بیماری استفاده شود.

ممکن است در ناحیه گردن، پشت، سینه، بازوها و پاها احساس درد باشد. بعلاوه بیماران ممکن است از خشگی صبحگاهی، خستگی، اختلالات خواب یا سردرد شکایت داشته باشند. بیماریهای شایع همراه این سندرم شامل سندرم روده تحریک پذیر، سندرم خستگی مزمن، افسردگی، سردرد مزمن، آلرژی های دارویی متعدد، سندرم پیش از قاعدگی و اختلالات اضطرابی است.

همپوشانی علائم فیبرومیالژی با دیگر بیماریها، مانند سندرم خستگی مزمن، بررسییهای اضافه در تشخیص را ضروری می‌سازد.

تشخیص فیبرومیالژی بالینی است. بر اساس معیارهای ای سی آر (ACR):

1.      وجود سابقه درد مزمن (بالای 3 ماه) و منتشر (بالا و پایین کمر و دو طرفه)

2.      درد در 11 نقطه از 18 نقطه حساس در معاینه (لمس) تشخیصی (تصویر)

fibro

بیماران با فیبرومیالژی عموماً به برنامه‌های درمانی چند وجهی متشکل از خدمات پزشکی، توان بخشی و متخصصین سلامت روانی، بهتر پاسخ مییدهند.

درمانهای غیر دارویی که در مطالعات کنترل شده بررسی شده‌اند شامل موارد ذیل می باشند:

- فیزیوتراپی

- تمرینات قلبی عروقی

- افزایش قدرت عضلات

- الکترومیوگرام بیوفیدبک

- هیپنوتراپی

- درمانهای شناختی رفتاری (CBT)

نوع مطلب : مباحث عام در فیزیوتراپی، اخبار،
برچسب ها : فیزیوتراپی، فیبرومیالژی، fibromyalgia، physiotherapy،