تبلیغات
رویکردهای نوین در فیزیوتراپی - نتایج بهتر یک درمان تهاجمی فیزیوتراپی در مواجهه با سندرم درد منطقه ای پیچیده (CRPS)

crps

شاید گفته "درد بیشتر، نتیجه بهتر" برخلاف تفکر عقلانی برای افراد مبتلاء به دردهای شدید ناشی از بیماری های مزمن و ناتوان کننده مصداق داشته باشد. برای کسانی که مبتلا به سندروم درد منطقه ای پیچیده نوع یک می باشند [ Type I Complex Regional Pain Syndrome ] ، اقدام از طریق یک برنامه تهاجمی فیزیوتراپی اغلب در مقایسه با رویکرد محتاطانه بدون درد، به نتایج بهتری منجر می شود. این نتیجه یک تحقیق جدید در توانبخشی بالینی است.

در واقع، در عملکرد فیزیکی نرمال نزدیک به نیمی از افرادی که در این بررسی درمانهای دردناک را تجربه کرده بودند، بهبود حاصل شد، در حالی که آنهایی که از فیزیوتراپی دردناک اجتناب کردند، بیشتر از عملکرد مناسب فیزیکی خود دور شده بودند.

CRPS یک بیماری مزمن پیشرونده است که با درد شدید، تورم و تغییرات در پوست مشخص می شود. دلیل این سندروم در حال حاضر مشخص نیست. اگر چه جراحت و نیاز به جراحی متعاقب این بیماری ممکن است مطرح شود، اما این حالت عمومیت ندارد.

CRPS نوع یک ممکن است در یک انگشت، قسمت انتهایی اندام های فوقانی یا تحتانی (مچ و انگشتان) و گاهی در کل یک اندام رخ دهد. گاهی نشانه ها پس از باز کردن گچ یا متعاقب جراحی ایجاد می گردد. برخی از بیماران پس از سکته مغزی، بی حرکتی طولانی مدت و انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی) دچار این سندرم می شوند.

سندرم درد منطقه ای پیچیده بیشتر در اندام فوقانی رخ می دهد تا اندام تحتانی. این سندرم در زنان شایع تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیماری به این لینک مراجعه نمایید.

crps

Jan-Willem Ek ، Jan C Gijn و همکارانشان از دپارتمان توانبخشی پزشکی در بیمارستان Bethesda در هلند بر روی  106 بیمار که مبتلا به اختلالات فیزیکی شدید ناشی از  CRPS نوع اول بودند (و بر خلاف نوع دوم درگیر ضایعات اعصاب نبودند) مطالعه نمودند. آنها دریافتند که تقریباً تمام بیماران هنگامیکه در معرض برنامه توانبخشی توام با درد درجه بندی شده قرار گرفتند، به نحو قابل توجهی بهبود یافتند. در حقیقت، بیشتر از نصف بیماران در این تحقیق تحرک کامل خویش را بازیافتند و هیچیک از بیماران دچار عوارض جانبی ناشی از این درمان تهاجمی نشدند. در حالیکه این رویکرد همه جانبه مقدار درد مرتبط با بیماری را کاهش نمیدهد، ولی افزایش توانایی تحرک و عملکرد قابل ملاحظه ای در مبتلایان بوجود آورده و کیفیت زندگی آنها را ارتقاء می دهد. درمانهای مرسوم برای این بیماری مزمن معمولاً درد را به حداقل کاهش می دهد ولی به نحو قابل توجهی فیزیوتراپی را محدود نموده و معمولاً منجر به وخامت بیشتر اندام مبتلا می شود.

CPRS می تواند از حد یک سفتی مفصل محدود و درد متوسط در دستان و یا پاها، تا فلج کامل و از دست دادن کامل عملکرد در موارد شدید را در بر گیرد. افراد مبتلا به این بیماری ها معمولاً از پیش آگهی ضعیفی برخوردارند. این وضعیت شاید بدلیل اثرات گسترده ای است که بیماری اغلب در خود مغز بوجود آورده و درمان عضو مبتلا را محدود می کند. مغز اغلب تحت تاثیر این بیماری مزمن قرار گرفته و تلاش برای کاهش درد از طریق درمان انحصاری اندام مبتلا را غیر ممکن می نماید. نتیجه یک دور باطل است که درد ناشی از بیماری، درمان را محدود نموده و این به نوبه خود اختلال بیشتر در مغز و اندام مبتلا را بوجود می آورد و در نهایت هرگونه بهبودی را محدود و غیر ممکن می نماید.

به طور معمول، درمانگران در مقابل درمان هایی که همراه با سطوح شدید درد باشند، بدلیل ترس از ایجاد آسیب بیشتر به اندام های مبتلا نظیر دست یا پا، مقاومت می نمایند. با این حال درد همیشگی ناشی از CRPS نوع اول یک علامت هشدار دهنده نادرست است. این امر به نحو جدی وسعت درمانهای پیشنهادی را محدود مینماید و اغلب مانع درمانهای تهاجمی تر نظیر کشش، ماساژ و نظایر آن می شود. اغلب نتیجه این وضعیت تخریب سریع تر مفاصل است.

بر اساس تجربه ما یکی از پایه های موفقیت درمان فیزیکی همراه با درد اینست که بیمار را به قبول مداخلات دردناک درمانی و انجام تمرینات در منزل ترغیب نماییم. این نگرش جدید به این بیماری ناتوان کننده به پزشکان و فیزیوتراپیست ها اجازه می دهد که به بیماران امید یک زندگی نرمال و کاربردی را بدهند.

نوع مطلب : مباحث عام در فیزیوتراپی،
برچسب ها : فیزیوتراپی، سندرم درد منطقه ای پیچیده، CRPS، درمان تهاجمی فیزیوتراپی،

پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396 01:01 ق.ظ
The other day, while I was at work, my cousin stole my iPad and tested to
see if it can survive a twenty five foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now destroyed and she has 83 views.
I know this is completely off topic but I had to share it with someone!
دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 08:22 ب.ظ
Pretty component of content. I simply stumbled upon your weblog and
in accession capital to say that I acquire in fact loved account your blog posts.

Anyway I'll be subscribing in your augment and even I fulfillment you get admission to persistently rapidly.
شنبه 9 اردیبهشت 1396 10:19 ب.ظ
What's up to all, how is the whole thing, I think every one
is getting more from this web page, and your views are good in support of new visitors.
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 07:46 ب.ظ
Howdy would you mind letting me know which webhost you're using?

I've loaded your blog in 3 different web browsers and I must say this blog loads a lot
faster then most. Can you recommend a good internet hosting provider at a honest price?
Cheers, I appreciate it!
یکشنبه 27 فروردین 1396 08:43 ب.ظ
Thanks for another great article. The place else may just anyone get that kind of information in such an ideal approach of writing?
I've a presentation subsequent week, and I am at the search for such information.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 02:18 ب.ظ
This is a topic that's close to my heart... Cheers! Exactly where are your contact details though?

لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال