تبلیغات
رویکردهای نوین در فیزیوتراپی - شیوه صحیح بکارگیری تلفن هوشمند (Mobile Phone Ergonomics)
 
رویکردهای نوین در فیزیوتراپی
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی نیاز سلامت
                                                        
درباره وبلاگ

در این وبلاگ سعی داریم شما را با جدیدترین تکنیک ها و دیدگاه های فیزیوتراپی به منظور ارتقاء سلامت همگانی و پیش گیری از آسیب های اسکلتی - عضلانی و روشهای درمانی آشنا نماییم.
___________________________
انتشار مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع یا کسب اجازه از نویسنده مجاز میباشد.
___________________________

آدرس وبلاگ: www.mnphysio.ir
___________________________
آدرس کلینیک : ساری - خیابان فرهنگ مجتمع شهریار 3 طبقه هفتم واحد 709
تلفن: 01133300075 - 01133314402
___________________________
تنظیم وبلاگ از: مهندس داریوش پورمند
___________________________

مدیر وبلاگ : فیزیوتراپیست مریم نعیمی
نظرسنجی
تا چه حد از عملکرد وبلاگ رویکردهای نوین در فیزیوتراپی رضایت داشته اید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

mobile

به تناسب افزایش روزافزون استفاده از گوشی های هوشمند و صرف زمان زیادی برای نوشتن، ارسال ایمیل، خواندن و جستجو در شبکه، فیزیوتراپیست ها با افزایش محسوس آسیب های مرتبط با استفاده از تلفن همراه و شیوه نگهداری آن در دست، بین مردم مواجه شده اند.

برخی از رایج ترین آسیب های وابسته به استفاده بیش از حد موبایل و ارگونومی ضعیف آن عبارتند از:


-          سندرم تاندون انگشت شست

-          سندرم کارپال تونل

-          تاندونیت مچ دست

-          سندرم وضعیت استقرار گردن (Cervical Postural Syndrome) 

-           سندرم وضعیت استقرار پشت (Thoracic Postural Syndrome)

-          سندرم وضعیت کمر (Lumbar Postural Syndrome)

-          بیرون زدگی دیسک گردن

-          بیرون زدگی دیسک پشت

-          بیرون زدگی دیسک کمر

-          سردرد با منشا گردنی

علاوه بر آسیب های ناشی از استفاده زیاد و شیوه نکهداری (Postural)  خطر صدمات بسیار حاد ناشی از موقعیت بکارگیری تلفن همراه (در موقعیت هایی که شما نیاز به حداکثر توجه را دارید) نظیر زمان رانندگی یا راه رفتن بر سطوح ناهموار نیز تهدید بسیار بزرگی محسوب می شود.

راهکارهایی برای افزایش امنیت و ارگونومی بهتر در بکارگیری تلفن هوشمند:

اصلاح وضعیت و نکات ارگونومیک:

mobile

وضعیت پیش فرض در غالب موارد بکارگیری تلفن هوشمند (نظیر خم شدن بر روی یک صفحه کوچک و بکارگیری شست برای تایپ) یک وضعیت غیر طبیعی است که می تواند منجر به درد و ناراحتی های ناشی از مصرف زیاد و وضعیت نامناسب گردد. ستون مهره ها طوری طراحی نشده که برای مدت طولانی بتواند در وضعیت نامطلوب بماند، شست ما برای انجام این حجم از کارهای تکرار شونده در یک دامنه محدود مکانی ساخته نشده است.

·         برای تایپ سعی کنید از دیگر انگشتان هم استفاده نمایید، برای این منظور تلفن را در یک دست گرفته و با انگشتان دست دیگر تایپ نمایید. برای تایپ متن طولانی سعی کنید گوشی را بر روی یک سطح ثابت قرار دهید. در یک تحقیق که سال 2013 انجام شد 3 حالت رایج برای تایپ بر روی موبایل با درصد کاربرد هر یک مطابق شکل زیر استخراج شد.

mobile


mobile

·         اگر از شست خود برای تایپ استفاده می کنید از سطح انگشت به جای نوک آن استفاده نمایید چرا که برای بکارگیری نوک انگشت ناچار به خم کردن آن می شوید و این منجر به آسیب می شود.

·         مچ خود را در وضعیت راحت و حتی الامکان صاف قرار دهید. فشار بر مچ و انگشتان را هنگام در دست گرفتن گوشی به حداقل برسانید. این حالت هنگامی اتفاق می افتد که مچ خود را به هیچ سمتی خم نکنید. اگر مچ خود را خم کنید انگشتان شما فشار بیشتری را تحمل خواهند کرد.

·         هنگام تایپ ستون فقرات خود را در وضعیت راست نگاه دارید. از نگاه کردن به پایین خودداری نمایید زیرا این کار باعث خم شدن گردن و تمایل به چرخاندن شانه ها می شود. این وضعیت در نهایت منجر به درد گردن، شانه و پشت شما می شود. تلفن را پایین تر از قفسه سینه نگاه ندارید. سعی کنید آنرا در ارتفاع قفسه سینه، چانه یا حتی چشمان خود نگاه دارید تا از این طریق حداقل خم در گردن را ایجاد نمایید. اگر تلفن در پایین تر از سطح چشمان است با پایین آوردن چشمان به جای گردن آنرا نظاره کنید.

·         از نگاه داشتن گوشی در یک سمت بدن و چرخاندن گردن پرهیز کنید.

زمان صرف شده برای کار با تلفن را کاهش دهید:

این نکات می توانند زمان صرف شده برای کار با تلفن را کاهش داده و از میزان آسیب بکاهند:

·         با کوتاه نمودن متن مورد نظر، از حجم تایپ و در نتیجه میزان آسیب کم نمایید. از عبارات اختصاری استفاده نمایید و یا از نرم افزار تشخیص گفتار برای تایپ متن استفاده نمایید.

·         در صورت امکان از کلمات پیشنهادی صفحه کلید برای کوتاه کردن میزان تایپ استفاده نمایید.

·         در زمان استفاده از صفحه کلید از حالت عمودی گوشی استفاده نمایید تا مقدار حرکت برای رسیدن به یک کلید کمتر شود.

·         هنگام خرید تلفن نوعی را تهیه کنید که صفحه کلید کامل داشته باشد، زیرا برخی انواع آن برای تایپ یک حرف نیاز به چندین کلیک دارند و این منجر به افزایش حرکات تکرار شونده و آسیب بیشتر می شود.

·         با امکانات میانبر(Shortcuts) در برنامه ها آشنا شده و تا حد امکان از آن استفاده نمایید.

 

از وقفه های منظم غافل نباشید:

·         زمان تایپ خود را به جلسات حداکثر 10 تا 15 دقیقه ای محدود نمایید.

·         حداقل 2 تا 3 دقیقه استراحت بعد از 15 دقیقه کار به خود بدهید. (در این فواصل گوشی را در حالت سکوت قرار دهید!)

·         اگر در شست خود احساس درد و کوفتگی داشتید از کمپرس سرد بعد از تایپ استفاده نمایید. (به مدت 20 دقیقه در فواصل 2 ساعت)

حرکات کششی:

ستون مهره ها، شانه ها، مچ، دستان، انگشتان و شست خود را اغلب کشش دهید. نحوه موثر انجام این حرکات کششی را بتدریج در این وبلاگ خواهید آموخت.

تجهیزات:

·         یک پوشش محافظ مناسب برای گوشی تهیه نمایید تا از نیاز به نگهداری محکم آن کاسته شود.

·         استفاده از ست هندزفری و میکروفن و نگهدار می تواند از وضعیت نامطلوب بکاهد.

·         در صورت نیاز به تایپ طولانی از یک صفحه کلید جانبی برای وصل به گوشی استفاده نمایید.

 





نوع مطلب : مباحث عام در فیزیوتراپی، 
برچسب ها : فیزیوتراپی و ارگونومی، عوارض تلفن هوشمند، خطرات موبایل، ارگونومی موبایل، روش درست استفاده از موبایل،
لینک های مرتبط :




جمعه 13 مرداد 1396 07:10 ق.ظ
Fantastic site. Plenty of helpful information here.
I'm sending it to some friends ans also sharing in delicious.
And certainly, thank you for your effort!
جمعه 6 مرداد 1396 06:35 ب.ظ
Please let me know if you're looking for a writer for your
blog. You have some really great posts and I feel I would
be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd love
to write some content for your blog in exchange for a link
back to mine. Please shoot me an e-mail if interested.
Regards!
جمعه 6 مرداد 1396 02:30 ب.ظ
Very rapidly this site will be famous amid all blog
visitors, due to it's good articles
یکشنبه 11 تیر 1396 10:27 ق.ظ
We're a group of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
Your site offered us with valuable information to work on. You have done an impressive activity
and our entire group will likely be thankful
to you.
سه شنبه 2 خرداد 1396 09:13 ب.ظ
Sweet blog! I found it while searching on Yahoo News.
Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there!
Thanks
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 12:47 ب.ظ
I like the valuable information you provide in your articles.
I'll bookmark your weblog and check again here regularly.
I'm quite certain I will learn plenty of new stuff right here!
Good luck for the next!
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 12:08 ب.ظ
I feel this is among the such a lot vital info for me. And i'm happy studying your article.
But wanna statement on few normal things, The web site style is ideal, the articles is
truly nice : D. Just right process, cheers
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 12:04 ب.ظ
I'm gone to say to my little brother, that he should
also go to see this website on regular basis to take updated from hottest news.
یکشنبه 27 فروردین 1396 08:44 ب.ظ
Excellent blog here! Additionally your web site a lot up very fast!
What web host are you using? Can I get your affiliate hyperlink
to your host? I want my website loaded up
as quickly as yours lol
یکشنبه 27 فروردین 1396 01:04 ق.ظ
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could
add to my blog that automatically tweet my newest twitter
updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this.
Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and
I look forward to your new updates.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر