تبلیغات
رویکردهای نوین در فیزیوتراپی - تمرینات تنفسی دیافراگمی
 
رویکردهای نوین در فیزیوتراپی
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی نیاز سلامت
                                                        
درباره وبلاگ

در این وبلاگ سعی داریم شما را با جدیدترین تکنیک ها و دیدگاه های فیزیوتراپی به منظور ارتقاء سلامت همگانی و پیش گیری از آسیب های اسکلتی - عضلانی و روشهای درمانی آشنا نماییم.
___________________________
انتشار مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع یا کسب اجازه از نویسنده مجاز میباشد.
___________________________

آدرس وبلاگ: www.mnphysio.ir
___________________________
آدرس کلینیک : ساری - خیابان فرهنگ مجتمع شهریار 3 طبقه هفتم واحد 709
تلفن: 01133300075 - 01133314402
___________________________
تنظیم وبلاگ از: مهندس داریوش پورمند
___________________________

مدیر وبلاگ : فیزیوتراپیست مریم نعیمی
نظرسنجی
تا چه حد از عملکرد وبلاگ رویکردهای نوین در فیزیوتراپی رضایت داشته اید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

breath

تمرینات تنفسی دیافراگمی عضلات مرکزی بدن را تقویت می نماید. در عین سادگی این تمرینات همچنین باعث تقویت و بازتوانی عضلات تحتانی لگن نیز می شوند.

تنفس دیافراگمی یا تنفس از طریق شکم یک تمرین تنفسی است که با استفاده از عضلات اصلی تنفسی شما (دیافراگم) باعث بهبود تنفس عمیق می شود. دیافراگم یک عضله گنبدی شکل است که در زیر ریه قرار گرفته است.

وقتی تنفس شما طبیعی است دیافراگم حرکت کرده و به سمت پایین روبه شکم حرکت می نماید. حرکت به پایین یک خلاء در ریه ایجاد کرده باعث پر شدن ریه های شما می شود. با آزاد شدن دیافراگم و حرکتش رو به بالا (به سمت قفسه سینه) اجازه می دهد هوا از ریه خارج شود.

breath

مزایای تنفس دیافراگمی:

این نوع تنفس در مجموع بر سلامت کلی هر فرد از راه های زیر اثر مثبت دارد:

-          بهبود میزان گردش اکسیژن

-          کاهش خستگی در تمرینات

-          کاهش فشار خون

-          کاهش استرس و اضطراب

-          بهبود عملکرد عضلات مرکزی عمقی شکم و تحتانی لگن

عضلات مرکزی بدن و تنفس دیافراگمی

روش تنفس شما بر عضلات مرکزی و تحتانی لگن تاثیر می گذارد. تنه شما نظیر یک سیلندر بوسیله عضلاتی که باید در طی تنفس باهم کار کنند احاطه شده است. این عضلات شامل دیافراگم در بالای سیلندر، عضلات عمقی شکم در اطراف سیلندر و عضلات تحتانی لگن در پایین سیلندر می شوند.

در تنفس معمولی دو گروه اخیر عضلات نیز در کنترل فشار بر روی سیلندر تنه نقش دارند. در هنگام تنفس عمیق دیافراگمی فشار داخل شکم افزایش یافته بنابراین عضلات تحتانی لگن نیاز به جابجایی برای حمایت بدن دارند. فراگیری تکنیک تنفس دیافراگمی و انجام تمرینات تنفسی میتواند در بهبود هماهنگی عضلات عمقی شکم و تحتانی لگن نقش داشته باشد. این اولین قدم اساسی در بازتوانی عضلات تحتانی لگن در مشکلات پرولاپس یا بی اختیاری است.

وضعیت (Posture)، تنفس و مشکلات عضلات تحتانی لگن

تنفس عمیق با وضعیت خم شده به جلو دشوار است، پر  کردن ریه و تنفس عمیق در این حالت خیلی سخت است. این به خاطر فشرده شدن شکم در این حالت خمیده و در نتیجه عدم توانایی دیافراگم به حرکت به سمت پایین است. این امر باعث میشود که از عضلات بالای فقسه سینه برای تنفس استفاده شود. این توع تنفس فشار بر عضلات تحتانی لگن را نیز افزایش داده و این عضلات نمی توانند این فشار اضافی را مدیریت نمایند. اگر شما با پرولاپس یا مشکل کنترل مثانه روبرو هستید وضعیت اسقرار صاف و تمرینات تنفس دیافراگمی به همراه تمرینات معمول عضلات تحتانی لگن می تواند در بهینه سازی وضعیت شما موثر باشند.

تمرینات تنفس دیافراگمی:

این تمرینات سعی در نرمال نمودن الگوی تنفسی دارد به نحوی که دیافراگم به شیوه مناسب همسو با عضلات تنه در تنفس طبیعی وارد عمل شده و این به نوبه خود باعث عدم تنفس از قسمت بالای قفسه سینه و آزاد سازی عضلات بالای شکم شود.

وضعیت شروع:

breath

با یک بالش زیر سر و زانوان خم دراز بکشید. یک دست را روی قسمت بالای شکم زیر جناغ سینه و دست دیگر را در کنار سینه روی قسمت پایین قفسه سینه قرار دهید. اگر احساس میکنید با این روش دراز کشیده مشکل دارید، بنشینید و یک دست را روی قسمت بالای شکم قرار داده و با حرکت دم احساس کنید که دستتان به سمت بیرون حرکت میکند.

breath

روش تنفس دیافراگمی:

به آرامی و عمیق نفس بکشید طوریکه بالا آمدن شکم خود را در زیر دست حس کنید. شما همچنین ممکن است حرکت قسمت پایین قفسه سینه خود را زیر دست دیگر خود حس کنید. فراموش نکنید که تمرکز بر آرام شدن عضلات بالای سینه و بکارگیری دیافراگم اهمیت دارد. این روش با فکر کردن به "تنفس به درون شکم" موفق می شود.

در بازدم اجاره دهید قفسه سینه به حالت استراحت بازگردد. شما باید حرکت آرام بالا و پایین شکم را زیر دست خود احساس کنید.

در ضمن اینکه این نوع تنفس را در حالت خوابیده تمرین می کنید، اهمیت دارد که بتدریج در حالت نشسته و ایستاده نیز تمرین نمایید. از ضرورت حالت ایستادن مناسب غافل نباشید. سپس وقتی به این وضعیت اطمینان حاصل نمودید شروع به حرکت به اطراف و راه رفتن درحالیکه تنفس دیافراگمی دارید، نمایید.

این تمرین را پس از فراگیری در فواصل منظم در طول روز انجام دهید. سعی کنید آرام و عمیق نفس بکشید و اجازه دهید دیافراگم عمل دم را انجام دهد، و هوا بصورت منفعل از بدن شما خارج شود. فشاری برای خروج هوا بر ریه وارد نکنید. بدن خود را در حالت راحت قرار دهید. برای شروع 1 تا 2 دقیقه تنفس دیافراگمی در هر نوبت خوب است سپس سعی کنید به 5 دقیقه در هر نوبت افزایش دهید. گاهی در شروع این روش احساس نفس تنگی به شما میدهد بخصوص اگر عادت به تنفس از قسمت بالای سینه داشته باشید. اگر این حالت اتفاق افتاد متوقف نموده یک استراحت بدهید و دوباره تلاش کنید. در حقیقت هدف ایجاد یک الگوی جدید تنفسی در زندگی روزانه است و یک تمرین منظم می تواند شما را به این هدف برساند.






نوع مطلب : مباحث عام در فیزیوتراپی، تمرینات درمانی، 
برچسب ها : فیزیوتراپی، تمرین تنفسی، تمرین تنفسی دیافراگمی، تمرین شکمی، تنفس دیافراگمی،
لینک های مرتبط :




جمعه 13 مرداد 1396 09:54 ق.ظ
I do believe all the concepts you have introduced on your post.
They're very convincing and will definitely
work. Still, the posts are too brief for beginners.

May just you please lengthen them a bit from next time?

Thank you for the post.
یکشنبه 8 مرداد 1396 09:09 ب.ظ
Do you have a spam issue on this website; I also am a blogger, and I was wanting to know
your situation; many of us have developed some nice procedures and we are looking to exchange strategies with others, be
sure to shoot me an email if interested.
جمعه 6 مرداد 1396 10:03 ب.ظ
Wow that was odd. I just wrote an incredibly long comment but after I clicked
submit my comment didn't show up. Grrrr... well I'm not writing all that
over again. Anyways, just wanted to say excellent
blog!
جمعه 6 مرداد 1396 10:45 ق.ظ
If you are going for best contents like I do, simply visit this web site daily for the reason that it provides feature contents,
thanks
شنبه 31 تیر 1396 06:05 ق.ظ
Hi to all, the contents present at this web page are truly remarkable for people experience, well, keep up
the nice work fellows.
دوشنبه 12 تیر 1396 09:59 ق.ظ
Wonderful blog! I found it while searching on Yahoo News.
Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there!
Cheers
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:54 ق.ظ
Wow, that's what I was looking for, what a information! present here at this weblog, thanks admin of this site.
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 12:48 ب.ظ
This is the right web site for anyone who wants to find
out about this topic. You realize a whole lot its almost tough to
argue with you (not that I personally will need to…HaHa).
You certainly put a fresh spin on a subject which has been written about for decades.
Wonderful stuff, just great!
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 12:14 ب.ظ
We stumbled over here coming from a different page and thought I might as well check things out.

I like what I see so now i'm following you.
Look forward to finding out about your web page for a second
time.
دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 09:08 ب.ظ
It's hard to find knowledgeable people on this subject,
however, you seem like you know what you're talking about!

Thanks
شنبه 9 اردیبهشت 1396 10:21 ب.ظ
Great site. Lots of useful information here. I'm sending it to some pals
ans also sharing in delicious. And certainly, thank you to your effort!
جمعه 25 فروردین 1396 08:13 ب.ظ
You've made some decent points there. I checked on the net to
find out more about the issue and found most individuals will go
along with your views on this web site.
جمعه 25 فروردین 1396 07:34 ب.ظ
What's up, this weekend is fastidious designed for me, as this point
in time i am reading this great informative piece of writing here at my home.
پنجشنبه 24 فروردین 1396 08:01 ب.ظ
Remarkable! Its genuinely awesome post, I have got much clear idea regarding from this
article.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 02:19 ب.ظ
WOW just what I was looking for. Came here by searching for BHW
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر